گذری در گذشته و حال

راه، روشن
پیام های کوتاه

ام البنین

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۱:۱۶ ب.ظ
السلام علیک یا ام البدور السواطع یا مولاتی یا ام البنین
 شهادت جناب ام البنین (علیها السلام) مادر حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) در سال 64هجری قمری اتفاق افتاده ودر بقیع به خاک سپرده شد که هم اکنون اثاری از قبر ویران این بانوی بزرگوار مشهود می باشد .
ام البنین علیهم السلام نامش فاطمه است و پدرش جناب حزام بن خالد و مادرش لیلی دختر ابن ابی عامر است و با امیرالمومنین علیه السام تزویج کرد و پس از شهادت امیر المومنین علیه السلام همسر دیگری اختیار نکرد تا رحلت نمود.
خداوند چهار پسر  به وی عنایت فرمود که عبارتند از:عباس قمر بنی هاشم{علیه السلام}،عبدالله،عثمان،جعفر{علیه السلام} که هر چهار تن در کربلا به شهادت رسیدند.
ام البنین علیهم السلام همه روزه به بقیع میرفت و برای فرزندانش اشک می ریخت و می فرمود دیگر مرا ام البنین علیهم السلام نخوانید.
ام البنین علیهم السلام با فصاحت و بلاغتی که داشت در مقام افشاگری از ظلم و تعدی بنی امیه برامد و با اشعار جانسوز و بلیغ و عزاداری های مستمر مردم را متوجه ظلم و بی لیاقتی حکام وقت نمود .لذا ان بانو را با عسل زهر اگین مسموم و به شهادت رساندند.
چنانکه مورخ نامی حاج شیخ علی فلسفی در کتاب"زنان نابغه" و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب"ام البنین"نگاشته اند که بنی امیه همسر امیر المومنین علیه السلام، ام البنین علیهم السلام را مسموم و به قتل رساندند.[1]

منبع:
1_ وقایع الشیعه ص 85.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۲
محمد بندانی

تاریخ

نظرات  (۳)

السلام علیک یا زوجه ولی الله ...

سپاس از شما که از این بانوی بزرگوار یاد کردین ...
سلام بر بانوی ادب 
ممنون 
سلام بر بانوی ادب 
ممنون 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی